You are currently viewing Tanulás és kereset – egy diákmunka szerteágazó lehetőségei

Tanulás és kereset – egy diákmunka szerteágazó lehetőségei

A gyermekkor végét mindenki máshová helyezné ám tény, hogy életünk egy hatalmas felnövéstörténet. Ennek fontos részét képezik tanulmányaink, illetve a munkával töltött évek is, melyek adott esetben akár találkozhatnak is. Az erre vonatkozó lehetőségek pedig igen sokfélék.

Tanulmányok és személyes célok

Ha valaki épp tanuló éveit tapossa, azt javasoljuk egy pillanatra álljon meg és gondolja át, hogy eddigi élete nagyjából hány százalékát töltötte oktatási intézményekben. Az arány akár egészen megdöbbentő is lehet, így már csak a matematika eszközeit használva is igazolható, hogy az iskolák mennyire fontos részét képezik életünknek. A java persze még csak ezután jön, de tény, hogy ez az időszak is kifejezetten fundamentális jelentőséggel bír későbbi utunk tekintetében.

A tanulmányok mellett persze ugyanolyan fontos saját személyiségünk kialakulása és fejlődése, az emberi kapcsolataink kiépítése és egyáltalán önmagunk elhelyezése a térképen, igényeink, vágyaink és lehetőségeink megismerése. Egy tanuló számára a dolgos hétköznapok még egyet jelentenek az iskolai környezettel és tanulással, ám egyre közeledik a felnőtt lét és a munka világának kihívásai, melyre adott esetben már ekkor is felkészülhetnek.

Erre kínál kiváló lehetőséget a diákmunka, mely régóta fontos részét képezi az álláspalettának és a diákok jelentős része előszeretettel ki is próbálja magát egy-egy ilyen munka keretein belül. A kínálat kifejezetten sokszínű és szerteágazó, így akár a jövőbeli elképzelések mentén, akár abszolút kísérletezve is haladhatnak a kihívásokat kereső tanulók. A diákmunka kínálat ugyanis várhatóan szinte bármilyen igényt képes lefedni.

Nem az első a munka

Azt természetesen mindenképpen szeretnénk hangsúlyozni, hogy egy diákmunka inkább csak egy kiegészítő lehetőség, a hangsúlyt ugyanis mindenképpen érdemes inkább a tanulmányokra fektetni. Ezt a hozzáállást tükrözik az azt övező szabályok is, melyek a diákok jól megfontolt érdekeit figyelembe véve alakítják a diákmunkák kereteit. A legfontosabb e tekintetben mindenképpen a korhatár, hiszen alapvetően ez határozza meg, hogy ki és mikor állhat munkába a diákok közül.

A diákmunka alsó korhatárának a 15 év betöltése tekinthető, hiszen ekkor már lehetőség van a szülői engedéllyel való munkavégzésre, ám fontos, hogy csak tanszünetekben. A változás egy évvel később következik be, vagyis a középiskolai tanulmányok második felében. 16 éves kortól ugyanis még szintén szükség van egy szülői beleegyező nyilatkozatra, azonban a diákmunka már nem csupán az iskolai szünetekben végezhető.

A legrugalmasabb körülményekkel talán a felsőoktatási hallgatók találkozhatnak, hiszen az ő órarendjük és időbeosztásuk is meglehetősen flexibilis, így számukra akár egy állandó, részmunkaidős diákmunka is kedvező lehetőség lehet a bevételek növelésére. Ez utóbbi mellett pedig természetesen a tapasztalatszerzés sem elhanyagolható, mely ideális esetben akár a tanulmányokhoz és a jövőbeli karriertervekhez is képes lehet igazodni.

Tudatos tervezés

Egy diákmunka a tanulók többsége számára inkább a bevételszerzésről szól, vagy épp a szabadidő és a nyári hónapok hatékony kitöltéséről. Ezekre az állásokra azonban érdemes úgy is tekinteni, mint a későbbi életszakaszt érintő felkészülésre. A munkaerőpiaci rutin ugyanis a későbbiek során is jól jöhet majd, egy diákmunka pedig kiváló alap lehet ahhoz, hogy felnőttként már meglévő tapasztalatok birtokában vágjunk bele az álláskeresésbe.

Középiskolás diákként persze még nagyobb a mozgástér, hiszen kevesen tudják pontosan, hogy mit is szeretnének majd csinálni felnőttként, ám egy egyetemi hallgató számára például a diákmunka remek lehetőség arra, hogy szakjához közeli vagy annak megfelelő állást találjon már a tanulmányai során is. Bár jelenleg erősen benne járunk a tanév sűrűjében, hamarosan eljön a nyár, ezzel pedig kezdetét veszi a vakáció, mely együtt jár a szezonális diákmunkák felbukkanásával is.

Ezek az időszakos álláshelyek pedig lényegében minden, a korhatáron belül lévő tanuló számára jó kiindulópontot jelentenek a tapasztalatszerzésre, annak megízlelésére, mit tartogat valójában a munka világa. Emellett pedig természetesen azt is érdemes figyelembe venni, hogy egy diákmunka egyben bevételt is termel, mely hozzásegíthet minket az önnállóbb léthez és megtaníthat minket ésszerűbben bánni a pénzzel. Egy ilyen álláshely tehát már fiatal korban képes lehet felkészíteni a felnőtt lét kihívásaira.